Мариничівський НВК

Наше опитування

Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 134

Статистика


Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Головна » 2020 » Квітень » 8 » 10 клас (06-10.04.2020)
13:32
10 клас (06-10.04.2020)

 Українська мова

1. Виконайте вправи

А) Визначте рід незмінюваних іменників і запишіть словосполучення, ставлячи прикметники в потрібній формі.

Київськ.. метро, центральн.. авеню, корисн.. фейхоа, вигран.. парі, рожев.. фламінго, кумедн.. шимпанзе, австралійськ.. кенгуру, військов.. аташе, вишукан.. леді, смачн.. путасу, люб’язн.. портьє, всесвітньо відом.. «Ла Скала», курортн.. Сочі, далек.. Капрі, руйнівн.. торнадо, найближч.. АЗС, сьогоднішн.. «Нью-Йорк Таймс», розширен.. ЄС.

Б)Поясніть написання і визначте рід складних слів. Складіть і запишіть із цими словами речення, у яких був би чітко означений їх рід.

Зразок. Колишні студенти не забувають свою альма-матер.

 Альма-матер, плаття-костюм, бібліотека-музей, штаб-квартира, лунапарк, сон-трава, диван-ліжко, виставка-продаж, гамма-ніж, інтернет-кафе, програма-максимум, меч-риба, какао-порошок.

2.Виконате вправи

А) Спишіть речення, ставлячи прикметники і складні іменники з дужок у потрібній формі; обґрунтуйте написання.

1. У розробці нов.., більш сучасн.. (ракета-носій) брало участь конструкторське бюро «Південне». 2. На дівчині була чорна шкіряна куртка з металев.. (замок-блискавка). 3. Письменник заінтригував читачів сюжетом нов.. (роман-есе) «Претендент». 4. Актор жестикулював рукою із дорог.. (перстень-печатка). 5. Найновіш.. (експрес-інформація) про цю подію можна прочитати в Інтернеті.

Б) Користуючись тлумачним словником в мережі Інтернет з’ясуйте, чи відповідають мовним нормам утворені учнем пари іменників — назв осіб за професією та іншими ознаками. Чи всі наведені іменники чоловічого роду мають відповідники жіночого? Запишіть свій варіант.

 Співак — співачка, сусід — сусіда, митник — митниця, музикант — музика, німець — німкеня, викладач — викладачка, голландець — голанка, маляр — малярка, лауреат — лауреатка, технік — технічка, китаєць — китайка, олімпієць — олімпійка, штукатур — штукатурка, швейцар — швейцарка, бейсбол — бейсболка. В)  Доберіть (по можливості) до назв осіб чоловічої статі за професією і посадою відповідні назви осіб жіночої статі, запишіть їх парами. Визначте сферу вживання слів кожної пари.

Педагог, льотчик, співак, композитор, акомпаніатор, керівник установи, радник, оператор, державний службовець, приватний підприємець, балерина, поет, актор, ректор, слідчий, інструктор, кранівник, прокурор, секретар, гімнаст, художник-графік, бізнесмен, акробат, кравець, агроном, поліцейський.

3. Виконайте вправи

А)

Позначте місця можливого перенесення слів з рядка в рядок.

Зразок. Державний університет — дер|жав|ний уні|вер|си|тет.

Педагогічний інститут, Броварський район, 5 гектарів, 60 квадратних метрів, кількість учнів, орудний відмінок, закрите акціонерне товариство, 60-і роки ХХ століття, Північноатлантичний хребет, південно-західний, професор Красуцький, озеро Синевир, дивіться на сторінці 17, 450 гривень 70 копійок, станція «Хрещатик», вулиця Саксаганського, річка Дніпро, 500 гектарів, модерновий, історичний, філософський, філологічний.

Б) Опрацювати матеріал відео з YouTube https://www.youtube.com/watch?v=arLhzsTosTY,  Законспектувати матеріал про «розстріляне відродження» (за підручником української літератури), використавши графічні скорочення.

В) Виконати тестові завдання

1.З’ясуйте, яким членом речення є виділені слова

1 підмет

2 присудок

3 означення

4 обставина

А Молодість здатна творити несподіване й неймовірне.

Б Як розбещує людину сама можливість принижувати інших!

В Не дивиться їм грізно в очі «завтра».

Г А він стоїть наперекір усім напастям.

Д Народ шукає в геніях себе.

2. Установіть відповідність

Просте речення

1 з відокремленим додатком

2 з відокремленою обставиною

3 зі вставним словом

4 зі звертанням

Приклад

А Якісь красуні, всупереч вікам, до нього йшли по

місячній доріжці.

Б Припливайте до колиски, лебеді, як мрії.

В Ніщо не навіки, окрім марного.

Г Скрізь червоно: на небі, і на узгір’ях, і на горі.

Д Отут, бувало, із-за тину вилась квасоля по тичині.

3. Установіть відповідність між реченнями й назвами відокремлених членів, якими ускладнено ці речення

Відокремлений член речення

  1. означення
  2. прикладка (різновид означення)
  3. обставина
  4. додаток

 

Приклад

А  Там, замість житечка, в теплеє літечко терен зацвів.

Б  По всім світі пронесу нашу гордість і красу – рідну мову.

В  У всякому ділі є свої майстри і своє, так би мовити, натхнення.

Г  Небо розгорнуло намет свій – синій, широкий, глибокий.

Д  З доріг життя сховавши втому, я в отчий край вернусь назад.

4. Установіть відповідність

Відокремлений член речення

  1. означення
  2. прикладка (різновид означення)
  3. обставина
  4. додаток

Приклад

А  Сад, нахиливши срібні віти, пісні пташині пригадав.

Б  Окрім скрипки, не мав він відради, не було в нього втіхи.

В  Здавна, кажуть добрі люди, Бог цей світ звелів любити.

Г  Весь простір степу повнився нею, піснею-жагою, піснею-протестом.

Д  Безмежний степ, укритий снігом, спав.

5. Установіть відповідність

Відокремлений член речення

Приклад

  1. означення
  2. прикладка (різновид означення)
  3. обставина
  4. додаток

 

А  Я так люблю тебе, мій краю, красу твоїх степів і гір.

Б  Данилко радо, з підскоком, біг до сусідів.

В  На світі все знайдеш, крім рідної матері.

Г  Він, п’ятирічний хлопчик, міг би гратися годинами.

Д  Ночували гайдамаки в зеленій діброві, на припоні пасли коні, сідлані, готові.

6. Установіть відповідність

Відокремлений член речення

  1. означення
  2. прикладка (різновид означення)
  3. обставина
  4. додаток

 

Приклад

А  Натомившись од щоденних справ, я душею й тілом спочивав на галяві.

Б  Суд? Окрім суду природи, я всі зневажаю суди.

В  Обсипані пилом роси, підсніжники щемно запахли.

Г  Ще вітрами шумів ясно день, та лелеки доріг не втрачали.

Д  Знайшла в пилу золочену підкову – невизнаний старокозацький герб.

7. Установіть відповідність

Вид односкладного речення

  1. означено-особове
  2. неозначено-особове
  3. узагальнено-особове
  4. безособове

 

Приклад

  • мови рідної, юначе, й народу нашого нема.
  • шукай, а знайдеш – тримай.
  • широким Дніпром у промінні блакить.
  • зустрічають хлібом-сіллю.
  • з останніх рейсів був винятковим.
  • розбруньковуйся, мово!

 

Переглядів: 67 | Додав: Sveta | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]

Календар

«  Квітень 2020  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930

Архів записів

Друзі сайту

Путильський відділ освіти

Путильська гімназія